Вести
07.10.2022.Из искуства учитеља: Примена лутке у настави
„Из мог искуства“:
Ми учитељи који радимо и стварамо у првим деценијама 21. века журимо да ухватимо корак са технолошким иновацијама и новим трендовима у наставном процесу и то јесте одговорно и потребно.
Али у тој трци, ми неретко заборављамо и неправедно занемарујемо најосновније и најдоказаније средство учења кроз игру а то је лутка.
Многи су разлози томе, ја бих издвојила два најчешћа:
– примена лутке у настави је потцењена,
– примена лутке у настави је прецењена.
Са једне стране рад учитељ који би у данашње време користио лутку у настави, луткарску импровизацију па и драматизацију могао би бити окарактерисан као застарео и недовољно академски. Најчешћеа реченица колега: “Више ми је то за вртић“
Са друге стране чујем како је то презахтевно, тражи велику припрему, ликовне и техничке вештине а најчешћа реченица колега је „Ја то не умем, немам ја за то дара, а ни времена“.
Првима бих рекла да тиме што постоји „Тантум верде“, „Сируп од боквице“ није изгубио ништа од своје драгоцености.
Друге бих охрабрила и рекла им да примена лутке у настави није исто што и бављење Луткарством.
У наставном процесу ми предмете оживљавамо стваљајући их у службу оног што желимо да пренесемо ђацима.
Можемо је користити у свим деловима часа мени се као најадекватније показало у у припремном-уводном делу часа. Али једнако тако и у завршном па и у централном делу када су драматизације у питању.
Нпр: Старе чарапе разних боја
Навучемо их на шаке и учимо о топлим и хладним бојама из ликовног
Навучемо их на шаке и учимо о стилским фигурама из српског језика : „Ено га црвен је као булка“ (постидео се), „зелен си ти “ (немаш искуства)….
Небројено је могућности само ако се отворите и охрабрите, имајте поверења у „Лутку-предмет који оживљавамо“ а пре свега у игру.
Колеге, ако имате у учионици затворено, стидљиво, повучено или „тешко дете“, дајте му лутку (предмет којим оно управља) и пратите шта се догађа. Отвориће вам се читав један свет.
Лутка има образовну, васпитну и социјалну улогу, у зависности ако је користимо она може бити „мотиватор, инспиратор, „провокатор“ а пре свега савезник и спона између учитеља, детета и теме којом се бавимо.
Тања Огризовић ,ОШ „Иво Лола Рибар” Сомбор