Вести
25.05.2020.
Flipped classroom – Обрнута учионица
Драги наставници и наставнице, дошло нам је време и за мало праксе у теорији.
Као наставници и методичари, сусретали смо се са различитим методама и приступима настави. Међутим, на крају свега ипак изаберемо оне који нама највише одговарају, прво због тога што боље радимо свој посао ако користимо средства која су нама погодна, али и због тога што бисмо морали да прилагођавамо методе и приступе посебно сваком одељењу ком предајемо. Сама помисао на то изгледа застрашујуће. Ипак, то би исто значило да у потпуности заобилазимо једноличност посла, што, сложићете се, некад значи много. Ако помислимо да не мора сваки дан да нам буде исти, да већ знамо како ће ученици реаговати на одређене задатке, које ће оцене отприлике добити, ко ће бити најбучнији, а кога ћемо морати додатно да молимо да проговори покоју реч.
Тако да, уместо да почнемо тиме шта ће ученици добити овим, прво ћемо погледати шта мењање приступа доноси наставнику. Конкретно, позабавићемо се концептом обрнуте учионице.
Овај концепт подразумева потпуно окретање наопачке. Дакле, све оно што традиционално радимо на часу, пребацујемо на рад код куће, док оно што уобичајено задајемо за домаћи, сада обрађујемо на часу. Као што је приказано изнад, активности радимо на часу, а предавање је остављено ђацима да пређу код куће својим темпом и начином.
То би за наставника значило да има простора да се посвети оном делу градива који представља проблем за ученике уместо да време улаже у излагање свега што треба да се савлада. Са наставничког гледишта то даје потпуно нови тон настави и сваком часу, а са ученичког то представља усвајање градива кроз асоцијације и критичко мишљење.
Кратку презентацију о овом концепту можете погледати овде, а испод је приказан један слајд из презентације.
Како бисмо додатно диференцирали традиционалну и обрнуту учионицу, можемо их упоредити. Док традиционалну учионицу видимо као место где наставник преноси знање ученицима, најчешће предавањем ученицима градиво на табли, код обрнуте учионице наставник представља неку врсту медијума који сврху има у томе да као део целе групе која се налази у тој учионици помаже тамо где је то потребно. Дакле, ученици сами долазе до закључака док наставник усмерава потребним информацијама и додатним примерима. Акценат је и на интерактивности и комбинацији различитих алата.
Више о томе можете погледати овде, а испод је детаљнији приказ онога шта представља ова учионица.
Овакав приступ има многобројне предности и за наставника и за ученика, иако на самом почетку делује, пре свега, неуобичајено, те се враћамо на прво писаније, где смо помињали одбојност ка нечем новом. Због тога постоји много литературе која може бити од помоћи, а за почетак предлажем овај чланак.
Помоћу свих доступних алата, искустава и вештина, овим приступом бисмо могли да подигнемо наставу на нови ниво и промовишемо различите типове учења, а пре свега савладавање градива које ће бити применљиво и у каснијем образовању.
До следећег писања, чувајте се.
Ања Думановић
Уредник дигиталних издања