− Сва деца су на неки начин надарена, само нека никада не открију свој таленат. Децу је неопходно стално усмеравати, мотивисати и подстицати их у њиховом залагању. У раду са талентованом децом треба ићи поступно, задавати им различите проблемске задатке, јер урођени таленти нису довољни да би били успешни, већ ђаци морају да науче шта је напоран рад, упорност, стрпљење и дисциплина − уверава Ненад Стаменовић, наставник техничког и информатичког образовања у београдској ОШ „Иво Андрић”.
Из искуства потврђује да талентована деца имају широк спектар интересовања, и да је на наставницима да их открију и заинтересују за дати предмет. Каже да ако је дете склоно техничким наукама, које се изучавају у оквиру предмета Техничко и информатичко образовање, односно Техника и технологија, показатељи су различити. На пример, прецизно црта техничке цртеже, даје креативне одговоре, у групном раду се истиче као предводник, даје конкретна решења за задати проблем…
На редовној настави техничког и информатике рад са талентованом децом није проблем, како каже Стаменовић, али им се ипак не може посветити пуна пажња, па се веома често организују додатни часови. Надарене подстиче у напредовању тако што им пружа шансу да на часовима, кад год је то могуће, испоље свој таленат. За даровиту децу потребан је и додатни рад наставника. Задатак није остварити само циљеве напредног нивоа и више од тога, већ и одржати код ученика заинтересованост и континуитет у раду и вежбањима.
− Поред рада у школи, талентована деца би требало да раде и самостално код куће. Пошто су данашња деца – деца техничке генерације, највише их усмеравам ка онлајн ресурсима (блог, едукациони сајтови и сл.). Услови за рад у мојој школи су скоро па идеални. Уз добру координацију стручног већа и руководства школе, кабинети су опремљени савременим училима која у многоме олакшавају рад. Већина основаца опредељује се да учествује на такмичењима која се бодују приликом уписа у средњу школу. Често се зато дешава да радимо са децом која су талентована, али из којих морамо да извлачимо тај таленат. То су такозвани „небрушени дијаманти” − увиђа Стаменовић.
Истиче да у у школи у којој ради руководство препознаје залагање и награде, па самим тим и деца и наставници буду додатно награђени излетом, пригодном књигом или неким занимљивим поклоном. Уложено време и труд, ако питате Стаменовића, представља изазов за наставника када у свакодневном раду успе да уочи код ученика таленат и пробуди у њему љубав према научној дисциплини која ће, можда, једног дана обележити његов живот.
Нарочито обдарени ђаци заинтересовани су за различите области науке, уметности, спорта, а на наставницима је да уоче склоности, процене способности и усмере ученике да даровитост испоље и развијају. Већина наставника са вишедеценијским радним искуством, чији су ђаци победници државних па и међународних такмичења, каже да није лако радити са талентима, да се у том послу највише ослањају на искуство и ентузијазам, као и да не могу сви просветни радници да препознају таленте.
− Несумњиво је да ми, у Србији, имамо много даровитих младих људи. Сигуран сам и да нам је то највеће богатство. Међутим, не посвећује им се довољно пажње. Понекад таленти немају подршку какву заслужују, најчешће им се уопште не пружи шанса да се истакну − указује Срђан Огњановић, директор Математичке гимназије, школе од посебног националног значаја, чији су ђаци завредели више од 550 престижних признања на међународним олимпијадама из математике, физике, информатике, астрономије…
После четири деценије рада са талентованим ученицима Огњановић уверава да није баш лако препознати даровиту децу. За то је неопходно велико искуство. У Математичкој гимназији, која слови за стециште блиставих умова и расадник будуће интелектуалне елите, тренутно ради више од двадесет њених бивших ученика. Њихова предност је то што су „прошли кроз систем”, што им омогућава да лакше откривају таленте и касније на најбољи начин раде на њиховом усавршавању.
Као основну разлику у раду наставника са ученицима типичних способности и ђака натпросечних могућности, Огњановић истиче да се са обдаренима много више ради индивидуално или у мањим групама. Такође, наглашава да је добар наставник друг и сарадник својих ученика, усмерава их, храбри када треба, помаже да одвоје битно од небитног, покушава да им препоручи најбољи образовни пут којим ће ићи када заврше школу коју тренутно похађају.
Редакција