НТЦ систем учења: функционално учење кроз игру

Никола Тесла центар (НТЦ) програм је систем учења кроз игру, који је намењен деци школског и предшколског узраста, родитељима, васпитачима и наставницима. Он за циљ има да подстакне децу да максимално развију свој биолошки потенцијал, а помаже да се примете даровита деца и подстичу њихови таленти. Оснивачи овог система су др Ранко Рајовић и Урош Петровић. Др Ранко Рајовић је предавач на Педагошком факултету у Копру (Неуронауке у образовању), оснивач и први председник Менсе Србија (међународног удружења високоинтелигентних појединаца). Урош Петровић је дугогодишњи председник Менсе Србија и вишеструко награђивани аутор књига намењених деци и младима. Програм се посебно истакао на Менсиној конференцији на Новом Зеланду 2010. године.


НТЦ програм има своју примарну улогу, а то је употреба нових открића из области неуронауке у учионицама и свакодневном животу. Састоји се из различитих активности и игара за децу. Те игре имају темеље у истраживањима о раду и развоју мозга у периоду од рођења до приближно десете године, када су раст и развој најинтензивнији. Кључни фактор НТЦ програма је игра као унутрашња мотивација детета. Овај програм спроводи се у 17 европских земаља већ девет година, а почео је да се шири и на друге континенте. НТЦ програм је акредитован од стране Министарства просвете, науке и технолошког развоја у Србији, као и у још шест европских држава од тамошњих министарстава.


Интелигенција зависи од веза међу неуронима које се формирају у младом узрасту, а не само од броја наслеђених нервних ћелија. Те везе настају тако што, од самог рођења, мозак прима различите надражаје, у виду звука, контраста, боја… Велики број оваквих надражаја ствара везе међу нервним ћелијама. На тај начин се мозак развија и снабдева свим неопходним информацијама. Научно је доказано да неурони који нису у употреби одумиру, тако да је од кључне важности за развој детета да се стимулише развој физичким и менталним активностима и на тај начин се подстиче укупни развој.

 

 

НТЦ програм се спроводи у три фазе. У првој фази се додатно стимулише развој веза, док се у другој фази, стимулише развој асоцијативног размишљања. Трећа фаза базира се на развоју функционалног знања и развоју дивергентног и конвергентног мишљења. Игра је унутрашња потреба детета и кроз њу се спроводе све три фазе НТЦ програма. Тако се појмови лакше усвајају, без свести о томе да се све време заправо учило.


Ментална стимулација је примарни нагон, што доказује да људи имају природну љубав према учењу. У случају деце, неопходно је да оно буде занимљиво. Др Ранко Рајовић противник је репродуктивног учења и заговорник је функционалног учења, које захтева размишљање. Репродуктивно учење често изазива досаду, несигурност, а треба имати на уму да је досада врста стреса и да ствара одбојност према учењу или неком одређеном предмету. Оно што највише развија мозак је физичка активност, зато је она основа НТЦ система. Радионице се организују током целе године, а током лета се организују и летњи кампови. На летњим камповима деца по цео дан проводе у природи и у покрету, затим похађају радионице НТЦ програма и на крају дана решавају загонетне приче.


Родитељи имају велику улогу у расту и развоју детета, као и у превенцији могућих проблема. Неки од тих проблема могу бити неправилно држање тела, слабије развијена фина моторика и успорена акомодација ока (реакција ока на количину светлости и покрета у простору). То су све развојне сметње које могу успорити процес учења. Родитељи ненамерно могу успорити учење из страха од повреде детета и жеље да му удовоље, да га заштите, па је зато фокус стручњака из НТЦ програма, између осталог, и на комуникацији са мајкама и очевима. Неки од савета су да допусте детету да се врти колико год жели или да га пусте да скаче, али да му притом осигурају безбедно окружење.


Људи су предодређени за кретање, па спутавање те урођене потребе може довести до низа проблема касније у животу. Такође, није препоручљиво претерано угађање деци, као што је закопчавање јакне или везивање пертли. Што се гледања телевизије и компјутера тиче, требало би то време ограничити на гледање едукативних емисија по сат или два сата дневно, а време проведено на компјутеру на пола сата до сат времена. Неопходно је организовати време тако да је мировања све мање, а кретања све више, са посебним акцентом на активности као што су ротације, трчање, прескакање, провлачење и вежбе равнотеже.


Такође је важно развијати способност распознавања симбола кроз, на пример, игре меморије и слагалице, као и путем посебно осмишљених питања, када деца кроз решавање долазе, уз помоћ учитеља, до одговора, а успут науче пуно информација које лакше памте него класичним репродуктивним учењем. Овакав начин усвајања знања деци личи на игру, повезују информације, размишљају, слушају једни друге, дају своје идеје и тако одговор постаје секундаран у односу на пут до одговора.


Искуства родитеља и наставника су различита. Док има људи који тврде да им НТЦ систем за учење није донео ништа ново, већина ипак има позитивне утиске. Велики број родитеља видео је задовољавајуће промене код своје деце, као и велики број учитеља у основним школама, будући да они предају деци која су у вртићу прошла кроз програм. Учитељи углавном увиђају да постоји разлика између њих и ђака који нису прошли кроз НТЦ систем учења. Аутори програма се надају да ће у будућности већина школа почети да примењује овако осмишљен принцип учења кроз игру и активности.

 

Редакција

Ваша корпа

Ваша корпа је празна

Анкета

Да ли у настави користите интерактивне тестове, видео/аудио материјале са нашег сајта?

У школској 2016/17. години Нови Логос вам представља:

  • - савремене уџбенике и уџбеничке комплете са додатним материјалима и    ЦД-овима који ће обогатити и олакшати ваш рад,
  • - мултимедијалне садржаје (интерактивне тестове, видео/аудио материјале на сајту)
  • - квалитетне приручнике за наставнике са дневним припремама и ЦД-овима.

Нови Логос вам пружа:

  • - уџбенике усклађене са новим, важећим стандардима,
  • - квалитетан методолошки приступ настави,
  • - нове креативне идеје,
  • - додатна средства за лакшу презентацију градива.

Шта кажу наши посетиоци:

  • „Само наставите у овом правцу! Уџбеницу су вам одлични. Мултимедија веома користан сегмент.”
  • наставник историје