Даровити ученици изазов за наставнике географије


Како радити са ђацима талентованим за географију

 


Рад са талентованом децом на редовним часовима у класичним основним школама је прилично отежан, превасходно због великог броја ученика у одељењима. Такође, укључивање ученика са сметњама у развоју у редовну наставу, а без подршке персоналних асистената, отежава посвећивање пажње талентованој деци. На то указује Зорица Ајваз, наставница географије у ОШ „Јован Јовановић Змај” у Панчеву. Њени ђаци сваке године освајају неко од прва три места на општинском и окружном нивоу, а редовни су учесници и републичких такмичења. Само на прошлогодишњем Републичком такмичењу из географије прво место међу осмацима, али и међу ученицима седмог разреда, освојили су ученици којима је Зорица Ајваз била ментор.


Талентовани ђаци се препознају по ширим интересовањима него што то нуди редован наставни програм, питањима и одговорима који подразумевају логичан начин размишљања. Готово увек су способни да одговоре на проблемска питања. Такви ученици се укључују у додатни рад, где се пажња посвећује повезивању наставног градива из претходних година, као и корелацији са сродним наставним предметима. Децу учим да у усвајању новог наставног градива користе и примењују раније стечена знања и да на основу њих изводе закључке и долазе до решења − објашњава наставница која 26 година предаје географију.

 

Велику пажњу посвећује повезивању наставних садржаја са свакодневним животом и врло често у том правцу и конципира питања за ученике. Избегава да оптерећује децу чињеницама и статистичким подацима који су им увек доступни у бројним изворима. Материјал за рад проналази на интернету, мада чешће сама саставља задатке, тестове и припрема квизове, што се деци посебно допада.

 

− Неретко им предлажем теме на које пишу самосталне радове. Међутим, основно учило, а тиме и извор знања је географска карта. У раду са децом доста користим, поред атласа, и неме карте, што доприноси визуелном памћењу. Што се тиче услова за рад, оно чиме располажем у кабинету су зидне карте, рачунар (прилично стар) и од скоро приступ интернету (врло често без могућности конекције) − каже Зорица Ајваз, уверена да ученике и наставнике највише мотивишу и покрећу жеља за успехом, неговање такмичарског духа и интелектуалних вредности.

Нарочито обдарени ђаци заинтересовани су за различите области науке, уметности, спорта, а на наставницима је да уоче склоности, процене способности и усмере ученике да даровитост испоље и развијају. Већина наставника са вишедеценијским радним искуством, чији су ђаци победници државних па и међународних такмичења, каже да није лако радити са талентима, да се у том послу највише ослањају на искуство и ентузијазам, као и да не могу сви просветни радници да препознају таленте.

 

− Несумњиво је да ми, у Србији, имамо много даровитих младих људи. Сигуран сам и да нам је то највеће богатство. Међутим, не посвећује им се довољно пажње. Понекад таленти немају подршку какву заслужују, најчешће им се уопште не пружи шанса да се истакну − указује Срђан Огњановић, директор Математичке гимназије, школе од посебног националног значаја, чији су ђаци завредели више од 550 престижних признања на међународним олимпијадама из математике, физике, информатике, астрономије...

 

После четири деценије рада са талентованим ученицима Огњановић уверава да није баш лако препознати даровиту децу. За то је неопходно велико искуство. У Математичкој гимназији, која слови за стециште блиставих умова и расадник будуће интелектуалне елите, тренутно ради више од двадесет њених бивших ученика. Њихова предност је то што су „прошли кроз систем”, што им омогућава да лакше откривају таленте и касније на најбољи начин раде на њиховом усавршавању. 

 

Као основну разлику у раду наставника са ученицима типичних способности и ђака натпросечних могућности, Огњановић истиче да се са обдаренима много више ради индивидуално или у мањим групама. Такође, наглашава да је добар наставник друг и сарадник својих ученика, усмерава их, храбри када треба, помаже да одвоје битно од небитног, покушава да им препоручи најбољи образовни пут којим ће ићи када заврше школу коју тренутно похађају.


Редакција

Ваша корпа

Ваша корпа је празна

Анкета

Да ли користите дигитална издања на Е-учионици?

У школској 2019/20. години Нови Логос вам представља:

  • - савремене уџбенике,
  • - изузетна дигитална издања,
  • - квалитетне приручнике за наставнике са дневним припремама,
  • - дидактичке материјале.

Нови Логос вам пружа:

  • - уџбенике усклађене са новим Планом наставе и учења,
  • - квалитетан методолошки приступ настави,
  • - нове креативне идеје,
  • - додатна средства за лакшу презентацију градива.