20 начина како мотивисати ученике и одржати им пажњу на часу



Како мотивисати ученике да активно учествују у настави и одржати им пажњу на часовима, знају просветни радници са великим искуством у образовном и педагошком раду. Ово су њихове препоруке, утемељене у пракси:  

 

1. Атмосфера у којој се сви добро осећају 
У одељењу треба стварати атмосферу у којој ће се сви добро осећати, где ће свако дете моћи да искаже своје потенцијале и могућности, те ће у складу са тим и напредовати.
 

2. Уводни део часа је најважнији
Уколико се у уводном делу часа подстицајно и надахнуто објасни зашто се нешто ради и ако дете разуме шта се од њега очекује, следи квалитетно проведено време са ученицима у учењу кроз надметање, анализу, упоређивање...

 

3. У раду са децом нема места рутини 
Када препозна талентовану децу, или децу заинтересовану за предмет који предаје, наставник почиње да се одваја од рутине у раду. Обично тада и схвати да је рутина допринела досадним часовима и изгубљеним приликама да сваком ђаку посвети дужну пажњу и пружи адекватну помоћ.

4. Добар наставник је друг у школи, па и онлајн 
Добар наставник је друг и сарадник својих ученика, увек отворен и доступан за комуникацију, чак и посредством друштвених мрежа, када је то у интересу ученика и када доприноси постизању бољих резултата.

 

5. Ђаци траже пажњу и искреност 
Свако дете је за нешто надарено, али нека деца никада не открију свој таленат. Ученици са посебним способностима имају изражену моћ запажања и веома су осетљиви. Са њима, али и са осталим ђацима, треба бити пажљив и искрен.
 

6. Образовним планом против досаде 
Редовна настава усмерена је на просечног ученика и даровитима је помало досадна. Израда индивидуалних образовних планова, који се најчешће везују за децу са сметњама у развоју, потребна је и талентованим ученицима како би исказали своје склоности и развијали се у правцу куда их воде њихове способности. Важно је ускладити програм са потребама сваког ученика, имајући у виду његове могућности и афинитете.
 

7. Препознати природу ученика 
У току наставе препознају се ђаци свесни свог талента и жељни напредовања, као и они са мањком самопоуздања, несигурни у своје могућности. Издвајају се и ђаци који су донекле свесни својих потенцијала, али немају намеру да додатно раде како би остварили боље резултате. Наставници, дакле, морају да препознају природу и потребе сваког ученика да би са њима квалитетно радили.
 

8. Бунтовна деца могу бити и најбољи ђаци 
Међу бунтовном и проблематичном децом има надарених ђака који имају велики потенцијал и које треба препознати упркос увреженом мишљењу да најбољи ђаци морају бити вредни, уредни и креативни.
 

9. Кључеви успеха нису таленат и интелигенција
Децу треба учити да урођени таленти и интелигенција нису довољни, већ да су за постизање запажених резултата неопходни упорност, доследност, напоран рад, стрпљење и дисциплина.

 

10. Час испуњен креативношћу
Час испуњен разноликим активностима, које су занимљиве, дозвољавају импровизацију и све врсте креативности, под руководством наставника спремног на нове приступе у настави и анализу на „дечји начин” – даје изванредне резултате.

 

11. Ради индивидуално или у мањим групама
Најбољи резултати постижу се идивидуалним радом са учеником или радом у мањим групама, чему, између осталог, служе додатна или допунска настава.

12. Окупити децу сличних интересовања 
Најбољи услови за напредовање остварују се у групи деце сличних могућности и интересовања, где се постављају заједнички циљеви и подстиче позитиван такмичарски дух.

13. Важно је учествовати 
Подстицање ученика да учествују на такмичењима, смотрама ђачког стваралаштва, у летњим и зимским камповима, истраживачким станицама и центрима за таленте, веома је важан услов за развој вештина, надграђивање знања и додатну мотивацију за рад на часу. Наставник треба да увери ђаке да знање и искуство стечено на такмичењу или у образовној радионици вреди више од ма каквог пласмана изнад или испод црте.

14. Повезивање наставних садржаја са свакодневним животом 
Подстицајан наставник користи сваку прилику да питања за ученике конципира тако да буду пример повезивања наставних садржаја са свакодневним животом. Повезивање наставног градива из претходних година, корелација са другим наставним предметима и освајање нових сазнања применом раније стечених знања могу бити потпорни стубови пажње ученика на часу.

15. Белешке су пола знања 
Тинејџери углавном нерадо пишу белешке на предавањима, нарочито уколико излагање наставника о новој лекцији сматрају „беспредметним”. Поента је да схвате да је записивање важних појединости у току предавања половина посла што се учења тиче. Док хватају белешке, ђаци пажљиво слушају и прате наставу, што ће им касније олакшати утврђивање новог градива и интерпретацију новостеченог знања. Наставник мора да их подучи томе.

16. Кад ученици не разумеју питање наставника 
Појашњавање је важно и треба га подстицати. Посвећен предавач бодри децу да слободно затраже додатно објашњење, да без устручавања кажу ако нису разумели питање и замоле наставника да га понови. Наставник питање може и да преформулише, чак и да сугерише тачан одговор додатним разјашњењима и гестикулацијом. Такође, може да напише питање на табли па да замоли неког другог ученика у разреду да објасни његово значење.

17. Превазићи страх од погрешног одговора 
Када се готово нико не јавља да одговори на питање наставника, ваљало би охрабрити децу да дискутују на часу а себе запитати да ли то, можда, избегавају због бојазни да ће се осрамотити пред одељењем и да ће их вршњаци исмевати уколико дају погрешан одговор. У том случају задатак наставника је да подстакне активно учествовање ученика на часу и да не толерише ситуације када се ђаци подсмевају једни другима.

18. Дозволити ученицима да говоре 
Колико заправо наставник треба да се меша у усмено одговарање ученика, не би ли им улио самопоуздање да искажу то што желе? Наравно да то зависи од задатог питања, али је опште правило да прво дозволи ученицима да говоре, а касније, кад их пажљиво саслуша, наставник може подстицајно да интервенише. Понекад, подстицање ученика само да понове оно што су управо рекли може бити ефикасан начин да им се помогне да се сами исправе и дају тачан одговор.

19. Тимски рад јача одељенске везе 
Када се од ученика тражи да припреме предавање, изаберу тему, читају, истражују, приреде мапе учења и подсетнике за излагање а онда рад прикажу на часу, то је подстрек за прихватање одговорности, али и блиске сарадње са вршњацима у одељењу. Често им треба задати да нешто ураде тимски или у пару, а притом водити рачуна да се увек формирају различите екипе.

20. Пружити шансу баш сваком детету
Свако дете заслужује да му наставник пружи шансу да се својим знањем и талентом истакне у разреду.

 

Редакција

Ваша корпа

Ваша корпа је празна

Анкета

Да ли у настави користите интерактивне тестове, видео/аудио материјале са нашег сајта?

У школској 2016/17. години Нови Логос вам представља:

  • - савремене уџбенике и уџбеничке комплете са додатним материјалима и    ЦД-овима који ће обогатити и олакшати ваш рад,
  • - мултимедијалне садржаје (интерактивне тестове, видео/аудио материјале на сајту)
  • - квалитетне приручнике за наставнике са дневним припремама и ЦД-овима.

Нови Логос вам пружа:

  • - уџбенике усклађене са новим, важећим стандардима,
  • - квалитетан методолошки приступ настави,
  • - нове креативне идеје,
  • - додатна средства за лакшу презентацију градива.

Шта кажу наши посетиоци:

  • „Само наставите у овом правцу! Уџбеницу су вам одлични. Мултимедија веома користан сегмент.”
  • наставник историје