Млади биолози освојили злато на светском такмичењу

Фонд за одрживи живот (Trust for Sustainable Living - ТСЛ)  је добротворна организација за глобално образовање на теме које се тичу животне средине, а посебно УН циљева одрживог развоја (UN SDG) са седиштем у Западном Беркширу, Велика Британија. Ова организација је основана 1993, под руководством Карла Хансена (има три мастера, пореклом је Литванац, рођен у Канади, а живео у Костарики и осталим земљама Централне Америке). Од 2010. године ова организација започиње да се бави образовањем за одрживи развој, организујући међународна такмичења за ученике основних и средњих школа (у две категорије према узрасту: од 7 до 11 и од 12 до 18 година) на теме СДГ-а. Први део такмичења је писање есеја у вези са једним од циљева СДГ-а (есеј за млађи узраст треба да садржи максимално 450 речи, а за старије 600, треба да буде написан на енглеском језику, без правописних и граматичких грешака), а затим се бирају најбољи радови ученика и за њих организује међународна дебата. Такође, на овом такмичењу могу да учествују и наставници који шаљу своје видео-материјале са истом темом.

 

Ученици ОШ „Дринка Павловић” (већина њих су и чланови Еко-мускетара, који постоје у овој школи од 2009) на овом такмичењу су се опробали четири пута, с мањим или већим успехом. Прошле године на Сејшелима, златну медаљу је освојио ученик Владимир Маџаревић.

 

У септембру 2018. године, када је конкурс отворен, на њега се пријавило осморо ученика Основне школе „Дринка Павловић” и додатно један ученик „Гимназије плус”, што значи да је Србију на такмичењу представљало укупно деветоро ученика. Будући да су сви ушли у финале, стекли су право да се опробају у међународној дебати у Викторији (Британска Колумбија, Канада) под називом „Млади људи су кључ до достизања СДГ#15 – Живот на копну” (Young people are key to achieving SDG#15 – Life on Land). Иначе, своје радове је послало преко 2000 ученика из 70 земаља света, а на дебату је позвано само стотинак деце из 17 земаља, међу којима је, поносно истичемо, била и Србија.

 

 

Такмичење је одржано од 8. до 12. јула. Наши ученици освојили су укупно 6 златних медаља и две посебне почасне медаље гувернерке Британске Колумбије (списак свих награђених, погледајте на званичном веб-сајту такмичења):

 

 » Александар Марковић Ћорац (11 година), најбољи учесник дебате у млађој групи (златна медаља) и ученик Амбасадор за млађу групу (почасна медаља)

 » Анђела Бабовић (13 година) – златна медаља по оцени судија

 » Андреј Радовановић (13 година) – ученик Амбасадор за старију групу (почасна медаља)

 » Стефанија Живановић (13 година) – златна медаља за есеј (у конкуренцији свих ученика који су учествовали у писању есеја)

 » Марија Лубардић (14 година) – златна медаља за есеј и златна медаља за члана најбоље дебатне групе

 » Иван Филип Ковачевић (17 година) – златна медаља по оцени судија

 

Медаље је ученицима доделила Џенет Остин, гувернерка Британске Колумбије и представница Њеног краљевског величанства Елизабете II. Остале три ученице – Ника Лалић (12 година, почасно поменута), Деа Грбовић (12 година, финалисткиња) и Богиња Николић Вукајловић (14 година, финалисткиња) – добиле су сертификате.

 

Да ово такмичење заслужује светску пажњу потврђују место одржавања (резиденција Владе Британске Колумбије), те угледне званице присутне на отварању, као и касније међу судијама које су пратиле дебате.

 

Према назнакама организатора, следеће такмичење предвиђено је да буде прво које ће се одржати на националном нивоу. Ученици ће најпре имати задатак да напишу есеј на тему „Млади људи могу постићи/досегнути циљ 17 УН – Учврстити глобално партнерство за одрживи развој до 2030. године”. Након оцене жирија, најбољи радови се даље шаљу на међународну процену квалитета. На крају ће из ужег избора бити издвојено десет најбољих радова који добијају златну медаљу, а ученик чији је рад победнички међу десет најбољих не плаћа котизацију (њему је све плаћено, као и наставнику ментору: превоз, смештај, храна). Као награду победник добија статуу и 600 фунти, а остали изабрани ученици (финалисти и почасно поменути), могу да се огледају у међународним дебатама, које ће се одржати почетком јула 2020. у Оксфорду, Велика Британија.

 

У организацији овог такмичења, чија припрема траје скоро годину дана, осим ТСЛ-а као иницијатора и главног организатора наводе се као подршка: Дечја иницијатива УНЕСКО-а „Гласови будућих генерација” (UNESCO Voices of Future Generations Children’s Initiative), Краљевска академија за инжењеринг (The Royal Academy of Engineering), заједно са Америчком националном академијом за инжењеринг (US National Academy of Engineering) и Кинеском академијом за инжењеринг (Chinese Academy of Engineering), које су ове године једном учеснику дебате с Филипина доделиле специјалну награду да присуствује Светском самиту инжењерства у Лондону у септембру, затим Конвенција УН-а за борбу против дезертификације (UN Convention to Combat Desertification), Конвенција УН-а о биолошкој разноликости (UN Convention on Biological Diversity), Програм Уједињених нација за развој (UNDP), Влада Британске Колумбије, Давид Сузуки, канадски научник и активиста. Поред ових, постоје и бројни други партнери који подржавају организацију познатог такмичења, а списак можете погледати на званичном веб-сајту организатора.

 

Од почетка конкурса, до краја овогодишњег такмичења, ученике је припремала њихова менторка Марина Дрндарски, наставница биологије у ОШ „Дринка Павловић”, „Гимназији плус”, СМШ „Мокрањац” и коауторка уџбеника биологије Издавачке куће „Нови Логос”.

 

Свесрдну подршку током године при организацији овог великог путовања учесници су имали од Јолета Булатовића, директора ОШ „Дринка Павловић”, који их је бодрио и помагао им да се што боље припреме за јавни наступ и дебату.

 

Марина Дрндарски,

наставник и ментор на такмичењу,

коаутор уџбеника „Биологија 5” и „Биологија 6”

Издавачке куће „Нови Логос”

 

Vaša korpa

Vaša korpa je prazna

Anketa

Да ли користите дигитална издања на Е-учионици?

У школској 2019/20. години Нови Логос вам представља:

  • - савремене уџбенике,
  • - изузетна дигитална издања,
  • - квалитетне приручнике за наставнике са дневним припремама,
  • - дидактичке материјале.

Нови Логос вам пружа:

  • - уџбенике усклађене са новим Планом наставе и учења,
  • - квалитетан методолошки приступ настави,
  • - нове креативне идеје,
  • - додатна средства за лакшу презентацију градива.